Stop met de manipulaties van studiekeuzes
Nieuws door
‘De scholen zijn weer begonnen’. Bij de zin alleen al krijg ik kots neigingen. Het onderwijs in Nederland is niet mijn favoriete tak van sport. Door het huidige lerarentekort kan je zien dat ik hierin waarschijnlijk niet de enige ben. Een nieuw schooljaar betekent ook nieuwe onderzoeksresultaten, waaronder die van de Vereniging Hogescholen over de studie-aanmeldingen van dit jaar. Hier zien we namelijk een stijging van maar liefst 17% van lerarenopleidingen-aanmeldingen, dus zeker wel noemenswaardig. Hoe kan het dat een ‘markt’ ineens zo verandert?
Kunstmatige studiekeuzes
Dat komt mede door de gerichte stimulatie vanuit de overheid over de keuzes die studenten maken. Een voorbeeld: de overheid heeft in 2020 een drie-stappen-plan gemaakt om het lerarentekort tegen te gaan. De drie stappen zijn: zorgen voor meer instromers, het behouden van leraren en zélfs het onderwijs anders organiseren. Zij hebben voor steden in de randstad 80,5 miljoen aan subsidies beschikbaar gesteld en voor scholen in de regio’s 18,4 miljoen per schooljaar. Wat vooral opvalt is dat wanneer je nu begint bij een opleiding als leraar, je de eerste twee studiejaren voor de helft van de prijs krijgt. Een opleiding in de uitverkoop! Ook worden de salarissen verhoogd. Oftewel, ze gooien er een flinke bak geld tegenaan.
De fout begon in 2005
En ook de SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) komt nu met het advies om een hoop geld in technische mbo-opleidingen te pompen. Er zijn namelijk veel tekorten in mbo-banen. Dit komt mede omdat Mark Rutte in 2005, toen hij nog Minister van Onderwijs was, een plan opstelde om de helft van Nederland hoogopgeleid te maken. Nu komt in het nieuws dat mbo’ers helemaal niet ‘dom zijn’ en dat zij het kloppende hart vormen voor de samenleving. Toch krijgt bijna elke middelbare student van de ouders te horen dat ze beter havo of vwo kunnen doen.
Eng en oneerlijk
Dus, de overheid stopt geld in studies waar studententekorten in zijn. Klinkt opzich als een snelle en misschien ook wel efficiënte oplossing. Toch vind ik het eng hoe makkelijk de overheid het leven van een mens op deze manier beïnvloedt. Als een keuze twee keer zo goedkoop is, ben je sneller geneigd om voor iets te gaan waarmee je kosten bespaard.
Ook is het oneerlijk voor studenten die dit jaar zijn afgestudeerd aan een lerarenopleiding. Kijk naar mijzelf bijvoorbeeld; ik heb een diploma voor docent Aardrijkskunde, maar wel met een studieschuld. Vanaf volgend jaar komt de basisbeurs weer terug en krijgen(!) studenten het eerste jaar 438,90 euro per maand. Hierna 255 euro per maand, beide voor uitwonende studenten. Bovendien de docentenopleiding is twee keer zo goedkoop de eerste twee jaar dan in mijn tijd. Als ik nu zou beginnen met de opleiding zou mijn studieschuld dus sowieso stukken minder zijn met de huidige reglementen. Hállo pechgeneratie.
Studiekeuze gebaseerd op een eigen ervaring
Genoeg gezeur (zwaar terecht, daar niet van). Ik wil eigenlijk gewoon een idee introduceren; namelijk een onderzoekend studiejaar. Een optie voor leerlingen die net hun middelbareschooldiploma hebben behaald en niet weten wat ze willen studeren. In dit studiejaar gaan ze een periode op stage in een beroepstak, van advocaat tot tuinier. Ze verplaatsen zich in de schoenen van een mens i.p.v. een boek en ervaren hoe een dag er echt uitziet. Zo maken ze hun studiekeuze gebaseerd op een eigen ervaring en niet door een overheid die een opleiding in de uitverkoop gooit.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.